مقاله ها

از لیزر برای پاک کردن تاتو استفاده کنید!

روش های پاک کردن تاتو
به این نوشته امتیاز دهید.

این روزها روش‌های پاک کردن تاتو به یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی تبدیل شده که ذهن افراد را مشغول کرده است. آیا شما نیز از تاتو‌های قدیمی خود خسته شده‌اید؟ و یا از طرح‌هایی که برای تاتو انتخاب کرده‌اید پشیمانید؟ اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به فکر پاک کردن تاتو‌های خود افتاده‌اید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. چرا که این بار سعی کرده‌ایم تا به یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروزه افراد در مورد تاتو‌های قدیمی‌شان بپردازیم. در انتها نیز در مورد پاک کردن تاتو به کمک لیزر صحبت خواهیم کرد. این روش امروزه به عنوان بهترین روش برای پاک کردن تاتو معرفی می‌شود.

انواع روش‌های پاک کردن تاتو

قبل از اینکه به بررسی انواع روش‌های پاک کردن تاتو بپردازیم بهتر است تا مروری کلی به آن داشته باشیم. همان طور که در مقاله قبلی صحبت شد تاتو به طرح‌های دائمی کشیده شده روی پوست گفته می‌شود. برای این منظور تاتوآرتیست توسط سوزن، رنگ مخصوصی را به لایه درم پوست وارد می‌کند. در نتیجه تصویر دلخواه افراد بر روی پوست آن‌ها طراحی می‌شود. اما مشکلی که بعدها به وجود می‌آید پشیمانی‌‌هایی است که این طرح‌ها به دنبال دارند. زیرا بسیاری از افراد از محل انجام تاتو و یا طرحی که انتخاب کرده‌اند پشیمان می‌شوند. به همین دلیل این بار دنبال راهکارهایی برای پاک کردن آن می‌گردند. البته مثل هر مشکل دیگری در این مورد نیز روش‌ها و راهکارهای مختلفی وجود دارند. از جمله روش‌های پاک کردن تاتو عبارتند از:

  • روش‌های پاک کردن تاتو به صورت سنتی مثل استفاده از سیر بر روی پوست و یا موارد مشابه آن.
  • زخم کردن پوست
  • جراحی پوست
  • استفاده از ریموور یا محلول پاک کننده تاتو
  • استفاده از رنگ تاتوی پوست
  • استفاده از لیزر

امروزه در بین تمامی این روش‌ها استفاده از لیزر به عنوان بهترین و کم‌عارضه‌ترین روش‌های موجود شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی پاک کردن تاتو به کمک لیزر به صورت کلی و جزیی پرداخته خواهد شد.

پاک کردن تاتو به کمک لیزر

مثل هر مشکل دیگری ریموو تاتو نیز دارای راهکارها و روش‌های متنوع و مختلفی می‌باشد. اما در این میان پاک کردن تاتو به کمک لیزر به عنوان بهترین و موثرترین گزینه شناخته می‌شود. به طوری که اکثر متخصصان و کاربران استفاده از لیزر را برای این منظور پیشنهاد می‌دهند. چرا که با کمترین عوارض جانبی همراه بوده و در مقایسه با سایر روش‌ها سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند. البته فراموش نکنید که انتخاب دستگاه مناسب و پزشک مجرب باید شرط اصلی برای پاک کردن تاتو‌های ناخواسته شما باشد. در غیر این صورت نه تنها مفید نبوده بلکه دارای عوارض جانبی بسیار زیادی نیز خواهد بود.

تاریخچه حذف تاتو به کمک لیزر

اکثریت تاتو را با علم بر اینکه قرار است به صورت دائمی بر روی بدن قرار بگیرد انجام می‌دهند. ولی بعدها از این کرده خود پشیمان شده و به فکر از بین بردن آن می‌افتند. این قاعده از دوران عصر حجر که اولین بار تاتو انجام شد برقرار بوده است. تا اواخر دهه ۱۹۶۰ روش‌های سنتی و دردناکی برای پاک کردن تاتو استفاده میشد. اما در این سال‌ها برای اولین بار ایده پاک کردن تاتو به کمک لیزر مطرح شد. به طوری که در سال ۱۹۷۹ آثار مثبتی از لیزر آرگون در حذف جای زخم‌ها و لکه‌های پوستی دیده شد. بنابراین از این تاریخ به بعد تحقیقات از این قبیل همچنان ادامه داشت. به طوری که این بار در سال ۱۹۸۰ از لیزر برای از بین بردن رنگ تاتو استفاده کردند.

 با توجه به اینکه نتایج به دست آمده رضایت بخش بود توجه اکثر افراد را به خود جلب کرد. امروزه دستگاه‌های لیزر کیوسوییچ (Q-switched)  وارد بازار شده‌اند. از آنجایی که این دستگاه‌ها کم عارضه بوده و قابلیت استفاده گسترده‌ای داشتند سریعا با استقبال زیادی مواجه شدند.

مکانیزم پاک کردن تاتو به کمک لیزر

تکنولوژی که در از بین بردن تاتو به کمک لیزر استفاده می‌شود دقیقا با توجه به عملکرد تاتو طراحی شده است. اگر کمی احساس می‌کنید که سردرگم شده‌اید ادامه مطلب را دنبال کنید. وقتی جسمی بیگانه وارد بدن می‌شود ماکروفاژ‌ها به قصد از بین بردن آن به سمت این جسم خارجی می‌روند. در تاتو نیز دقیقا همین اتفاق رخ می‌دهد. به این صورت که به محض ورود جوهر خالکوبی به لایه درم پوست، ماکروفاژ‌ها به آن حمله‌ور می‌شوند. اما از آنجایی که این رنگدانه‌ها بزرگ‌ هستند ماکروفاژها یا همان بیگانه‌خوارها قادر به بلعیدن آن‌ها نمی‌شوند. در نتیجه تاتو برای همیشه به صورت شکلی که تاتوآرتیست آن را طراحی کرده است باقی می‌ماند.

در پاک کردن تاتو به کمک لیزر دقیقا از عکس همین ایده استفاده شده است. به طوری که با تابیده شدن لیزر بر روی پوست گرمای آن توسط رنگدانه‌های تاتو جذب می‌شود. در نتیجه دمای منطقه بالا رفته و باعث تجزیه رنگدانه‌ها می‌شود. به این ترتیب ماکروفاژها قادر خواهند بود رنگدانه‌ها را بلعیده و از بدن دفع کنند. البته در عمل همه چیز به این سادگی نخواهد بود. چرا که شما به چندین جلسه لیزر درمانی که توسط دستگاه مناسب و پزشک متخصص نیاز خواهید داشت.

لیزر کیوسوئیچ پاک کردن تاتو

تعداد جلسات درمانی لازم برای پاکسازی تاتو به کمک لیزر

از بین بردن رد تاتو به یک پروسه و زمان‌بندی خاصی نیاز دارد. به همین دلیل در پاک نمودن تاتو به کمک لیزر گذراندن چندین جلسه درمانی ضروری خواهد بود. البته نمی‌توان تعداد خاصی را برای همه افراد تعیین کرد. چرا که ریموو تاتو به عوامل متعددی وابسته می‌باشد. اما در حالت کلی ۷ جلسه درمانی با لیزر به فاصله یک هفته توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که اگر تعداد جلسات بیشتر از ۷ باشد احتمال بروز عوارض جانبی افزایش خواهد یافت. پس حتما قبل از شروع از کاربردی بودن دستگاه لیزر و مهارت پزشک خود اطمینان حاصل کنید. از جمله این عوامل که تعداد جلسات لازم را نیز مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهند عبارتند از:

  • مدت زمانی که تاتو انجام داده‌اید

از موثرترین عوامل در تعداد جلسات درمانی برای پاک کردن تاتو به کمک لیزر طول مدتی است که تاتو کرده‌اید. چرا که در حالت کلی رنگ تاتو به مرور زمان کمی کمرنگ‌تر می‌شود. زیرا بدن در گذر زمان مقداری از رنگدانه‌های وارد شده به بدن را تجزیه کرده و توسط ماکروفاژها دفع می‌کند. بنابراین هرچه تاتو شما قدیمی‌تر باشد پاک کردن آن نیز راحت‌تر بوده و به جلسات کمتری نیاز خواهید داشت.

  • نوع رنگ و جوهری که در حین تاتو استفاده شده است

شاید هرگز فکر نمی‌کردید که نوع رنگ تاتو بتواند تاثیر بسیار زیادی در پاک کردن آن داشته باشد. زیرا هر رنگی باتوجه به ترکیبات و غلظتی که دارد در برابر اشعه لیزر واکنش متفاوتی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال رنگ‌های تیره مثل مشکی راحتتر به کمک لیزر تجزیه شده و از بین می‌روند. اما رنگ‌های روشن مثل زرد برای پاک کردن بسیار سخت و زمان‌بر خواهند بود. اهمیت این موضوع به قدری زیاد است که در بخش‌های بعدی مفصلا در مورد آن بحث خواهد شد.

  • رنگ پوست

پوست‌های مختلف در برابر اشعه لیزر رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. بنابراین باتوجه به رنگ پوستی که دارید تعداد جلسات درمانی برای پاک کردن تاتو به کمک لیزر می‌تواند مختلف باشد. افراد با پوست روشن به دلیل بیشتر عبور دادن امواج لیزر به تعداد جلسات کمتری در مقایسه با افراد با رنگ پوست تیره دارند. در نتیجه طبیعتا حمام افتاب و برونزه کردن نیز در پاک کردن تاتو بی‌تاثیر نخواهد بود. پس اگر قصد دارید از لیزر برای حذف تاتو خود استفاده کنید بهتر است مدتی آفتاب گرفتن را کنار بگذارید.

  • عمق و میزان نفوذ سوزن تاتو توسط تاتوآرتیست

از دیگر عوامل موثر در تعداد جلسات برای پاک کردن تاتو به کمک لیزر عمق طرح تاتو زیر پوست است. هر چه طرح روی پوست عمیق‌تر باشد تعداد جلسات لازم بیشتر خواهد بود.

  • طرح تاتو

طبیعی است که طرح تاتو نیز از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار باشد. به این صورت که ریموو طرح‌های بزرگتر بر روی پوست در مقایسه با طرح‌های کوچکتر زمان‌بر خواهد بود.

  • عوامل بیولوژیکی بدن

یکی دیگر از مواردی که خارج از کنترل بوده ولی بر روی تعداد جلسات تاثیر می‌گذارد برخی عوامل بیولوژیکی می‌باشد. از جمله این عوامل می‌توان به تغذیه، استرس، خواب، ورزش، سیستم ایمنی بدن و سطح مایعات بدن اشاره کرد.

  • محل انجام تاتو

اینکه تاتو در ناحیه‌ای از بدن با رگ‌های خونی و غدد لنفاوی زیاد قرار گرفته یا نه تعداد جلسات لیزر تغییر خواهد کرد. هر چه غدد خونی و لنفاوی در محل انجام خالکوبی کمتر باشد از بین بردن آن نیز سخت‌تر خواهد شد. به عنوان مثال قسمت‌های پایین بدن جز ناحیه‌هایی هستند که به تعداد جلسات بیشتری نیاز خواهند داشت.

  • آماتور یا حرفه‌ای بودن تاتوآرتیست

از دیگر موارد موثر در تعداد جلسات لازم برای پاک کردن تاتو به کمک لیزر طرز کار تاتوآرتیست است. چرا که افراد حرفه‌ای به عمق بیشتری از پوست برای انجام طراحی نفوذ می‌کنند. علاوه بر آن تاتوآرتیست‌های آماتور باعث آسیب رسیدن به بافت اپیدرم می‌شوند. در نتیجه زخم‌هایی درون بافت پوست ایجاد می‌شوند. این زخم‌ها لزوما قابل مشاهده با چشم نیستند. در نتیجه حذف تاتو از روی بافت‌های آسیب‌دیده دشوار بوده و به تعداد جلسات بیشتری نیاز خواهد بود.

  • سیگار

جالب است که سیگار تا حد قابل توجهی بر میزان اثر بخشی پاک کردن تاتو به کمک لیزر تاثیر می‌گذارد. طبق آمارهای بررسی شده میزان از بین رفتن تاتو در افراد سیگاری در ۱۰ جلسه ۷۰٪ کمتر از بقیه می‌باشد. پس اگر سیگاری هستید و به طور قاطعانه تصمیم به حذف تاتو دارید سیگار را ترک کنید.

  • گذراندن جلسات ترمیمی تاتو

اگر در طول مدتی که تاتو بر روی پوست شما قرار گرفته آن را ترمیم کرده باشید ریموو آن کمی دشوار خواهد بود. زیرا در حین ترمیم جوهر بیشتری وارد پوست شده و پاک کردن آن را سخت‌تر می‌کند.

  • نوع دستگاه لیزر

بی‌شک مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل در تعداد جلسات درمانی برای پاک کردن تاتو به کمک لیزر نوع دستگاه لیزر می‌باشد. توصیه می‌شود قبل از این کار نوع دستگاه را بررسی کنید تا با شرایط و نوع تاتو شما متناسب باشد. امروزه سه نوع دستگاه لیزر برای پاک کردن تاتو وارد بازار شده است. هر سه دستگاه از فناوری کیوسوئیچینگ برخوردار است. این سه دستگاه عبارتند از:

  • دستگاه کیوسوئیچینگ روبی
  • دستگاه کیوسوئیچینگ الکساندرایت
  • دستگاه کیوسوئیچینگ ان دی یاگ

2 دیدگاه در “از لیزر برای پاک کردن تاتو استفاده کنید!

  1. فاطمه گفت:

    مقاله خوبی بود
    متشکرم

  2. فاطمه گفت:

    مقاله خوبی بود
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *