مقاله ها

مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر حذف موهای زائد | نکات ضروری که باید بدانید!

نکاتی که قبل از لیزر باید بدانید
5/5 - (1 امتیاز)

لیزر موهای زائد به عنوان یک روش ایمن و اثربخش توانسته افراد بسیاری را جذب خود کند. بطوری که از آن بعنوان بهترین روش با نتایج دائمی در حوزه از بین بردن موهای اضافی بدن یاد می‌شود. لیزر به عنوان یک روش کاملا بی‌خطر و بدون عارضه جانبی شناخته می‌شود. اما برای داشتن یک درمان ایده‌آل رعایت توصیه‌‌ها و مراقبت‌های جانبی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. به این معنا که کاندیدای لیزر حذف موهای زائد باید یکسری مراقبت‌های قبل و بعد از درمان را جدی بگیرند. در غیر این صورت بی‌عارضه بودن جلسه درمانی و رسیدن به نتایج مثبت نهایی تضمین نمی‌شود. چنانچه شما نیز از طرفداران لیزر برای خداحافظی با موهای اضافی خود هستید در خواندن این مقاله همراه ما باشید. چرا که اینبار مهم‌ترین نکات و مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر حذف موهای زائد را برای شما گرد‌آوری کرده‌ایم.

نکاتی که قبل از لیزر باید بدانید

نکاتی که قبل از لیزر باید بدانید

مراقبت‌های قبل از لیزر حذف موهای زائد

شاید لیزر حذف موهای زائد به عنوان یک روش درمانی غیر تهاجمی، عملی ساده به نظر برسد اما مستلزم برخی مراقبت‌های قبلی است. اگر قصد دارید تا جلسه درمانی راحتی را پشت سر بگذارید حتما به نکاتی که در زیر اشاره شده توجه کنید:

  • اپیلاسیون ممنوع

چنانچه قصد لیزر موهای خود را دارید از ۱ ماه قبل نباید اقدام به اپیلاسیون کنید. منظور از اپیلاسیون هر روشی است که باعث کنده شدن مو از ریشه می‌شود. پس کارهایی مثل بندانداختن، موم و … نیز در این مدت ممنوع است. چرا که با این کار چرخه رشد مو مختل می‌شود. در نتیجه لیزر قدرت هدف قرار دادن فولیکول‌های مو را نخواهد داشت.

  • روز قبل موهای خود را شیو کنید

توصیه می‌شود حتما روز قبل از جلسه لیزر مو ناحیه درمانی را با تیغ شیو کنید. استفاده از کرم‌ها یا پودرهای موبر نیز برای کسانی که به تیغ حساسیت دارند، بلامانع است. توجه داشته باشید که اگر ساقه مو بر روی پوست باقی بماند نتایج مثبت درمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین احتمال بروز عوارضی از قبیل سوختگی و التهابات پوستی را نیز افزایش خواهد داد.

  • حمام آفتاب و برنزه کردن پوست ممنوع

از دیگر ممنوعیت‌هایی که قبل از لیزر حذف موهای زائد باید توجه کنید، برنزه کردن پوست است. پس هرگز از ۱ ماه قبل جلسه لیزر به سراغ حمام آفتاب یا خوابیدن در دستگاه سولاریوم نروید. این کار به دو دلیل ممنوع است. اول اینکه پوست برنزه شده دچار التهاب است و با ساطع شدن امواج لیزر این التهاب شدیدتر می‌شود. در نتیجه احتمال بروز سوختگی و ناراحتی‌های پوستی افزایش می‌یابد. مورد بعدی اینکه لیزر در پوست‌های روشن جواب‌دهی بهتری به نسبت پوست‌های برنزه و تیره دارد. مراجعه‌کنندگانی که پوست خود را برنزه کرده‌اند حتما قبل لیزر باید این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارند.

  • عدم مصرف برخی داروهای خاص

هر چند که لیزر به صورت سرپایی انجام می‌شود اما بهتر است مراجعه‌کنندگان سابقه بیماری و مصرف داروهای خاص را به پزشک اطلاع دهند. از جمله داروهای ممنوعه در طی دوره لیزر درمانی عبارتند از: کورتون‌ها، راکوتان، ماینوکسیدیل و سیکلوسپورین. علاوه بر آن اطلاع دادن بیماری‌های پوستی، هورمونی و عصبی مثل ام‌اس حتما باید با پزشک در میان گذاشته شود.

  • تمیز کردن ناحیه لیزر

توجه داشته باشید که ناحیه لیزر باید قبل از شروع به کار تمیز گردد. به این معنا که اگر از پماد، کرم یا محصولات آرایشی در ناحیه درمانی استفاده کرده‌اید، شست‌وشو دهید. استفاده از پمادهای بی‌حس‌کننده قبل از درمان بلامانع است. اما بلافاصله قبل از شروع به لیزر باید توسط آب و صابون شسته شود.

 

مراقبت‌های بعد از لیزر حذف موهای زائد

لیزر حذف موهای زائد به عنوان روشی غیر تهاجمی شناخته می‌شود. همچنین گفته می‌شود که عوارض جانبی جدی نداشته و بدون دوره نقاهت است. با این حال برای عدم تحریک پوست و جلوگیری از برخی مشکلات احتمالی رعایت یکسری نکات بعد درمان الزامی است. در زیر به چند مورد از مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد لیزر حذف موهای زائد می‌پردازیم:

  • خودداری از روش‌های جوان‌سازی و زیباسازی پوست

توجه داشته باشید که در نتیجه تابش امواج لیزر پوست تا ۲۴ بعد از درمان حساس است. بنابراین توصیه می‌شود جهت جلوگیری از التهاب‌های پوستی تا چند روز بعد لیزر سراغ روش‌های جوان‌سازی و زیبایی پوست نروید. از جمله این موارد می‌توان به لایه برداری پوست، بوتاکس یا خدماتی مثل هایفو درمانی و … اشاره کرد. همچنین بهتر است از استفاده کرم‌های آرایشی نیز در روز اول خودداری کنید.

  • عدم قرارگیری زیر نور خورشید

تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست تحریک نشده و سالم در حالت عادی مضر بوده و اصلا توصیه نمی‌شود. پس چنین کاری بعد از اعمال لیزر مو زائد به هیچ وجه نباید انجام گردد. این کار سبب آسیب رسیدن به بافت پوست و بروز التهاب در محدوده درمانی می‌شود. چرا که وظیفه دفاع از پوست در برابر امواج آفتاب و UV بر عهده رنگدانه‌های پوست است. ناگفته نماند که ضعیف شدن و از بین رفتن ملانین‌های پوست در نتیجه لیزر امری دور از انتظار نیست. بنابرای آسیب‌پذیری پوست بعد از اعمال لیزر افزایش خواهد یافت. پس بهتر است بعد لیزر محدوده درمانی را بپوشانید. این موضوع سبب شده تا اغلب پزشکان فصل زمستان را زمان مناسب‌تری برای لیزر بدانند. چنانچه لیزر در ناحیه پوست صورت اعمال گردد، استفاده از ضد آفتاب قوی به محض خروج از کلینیک الزامی است.

  • هیدراته نگه داشتن بدن

متخصصان برای داشتن پوست و بدن سالم توصیه جدی بر نوشیدن آب فراوان در طول روز دارند. از طرفی دیگراحتمال از دست رفتن رطوبت پوست بعد از لیزر بالا است. بنابراین به منظور جلوگیری از عوارض جانبی و تحریک پوست نوشیدن آب زیاد بعد از لیزر توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید از لوسیون‌ها و آبرسان‌های پوستی نیز بعد از درمان برای مرطوب نگه داشتن پوست استفاده کنید.

  • استفاده از پمادهای ضد التهاب و ترمیم‌کننده پوست

هر چند که استفاده از پمادهای ضد التهاب و ترمیم‌کننده پوست از ضروریات بعد از لیزر نیست، اما برای برخی افراد با پوست‌های حساس تجویز می‌شوند. مصرف این پمادها تا ۳ روز بعد از لیزر موهای زائد با صلاح‌دید و تجویز پزشک کافی خواهد بود.

 

چه کسانی نباید لیزر حذف مو زائد انجام دهند؟

لیزر مو زائد روشی کاملا ایمن و بی‌خطر است. بنابراین تقریبا تمامی افراد می‌توانند از آن برای خلاص شدن از موهای اضافی به صورت همیشگی بهره ببرند. در این میان دسته‌ای از افراد بهتر است خدمات لیزر خود را به بعد موکول کنند. از جمله این افراد عبارتند از:

  • بیماری پوستی در ناحیه لیزر
  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل تبخال، زگیل، قارچ و …
  • بیماران سرطانی
  • افرادی که تحت درمان با داروهایی از قبیل رتیونوئید هستند

طبق گفته فوق، کسانیکه پوست خود را برنزه کرده‌اند نیز بهتر است تا یک ماه از انجام لیزر خودداری کنند. بهترین کاندید برای لیزر مو کسانی هستند که پوستی روشن با موهایی ضخیم و تیره دارند. البته امروزه دستگاه‌های لیزر متنوعی با طول موج‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. بنابراین تمامی افراد با تیپ‌های پوستی متفاوت می‌توانند از مزایای لیزر مو برخوردار شوند. با این حال کسانی که پوست سفید با موهای ضخیم دارند در مقایسه با افراد سبزه و مو کرکی نتایج سریع‌تر و بهتری را دریافت خواهند کرد.

 

جمع بندی

لیزر به عنوان یک روش کاملا ایمن و بی‌عارضه در راستای حذف دائمی موهای زائد بدن شناخته می‌شود. البته این موضوع در صورتی صحت دارد که تمامی نکات مراقبتی قبل و بعد آن با دقت بالا دنبال شوند. در کنار تمامی این موارد انتخاب دستگاه استاندارد و مطمئن نیز اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. ورود تنوع بالای انواع دستگاه‌های لیزر به بازار سبب شده پیدا کردن گزینه مناسب و قابل اعتماد کمی دشوار گردد. بنابراین تنها کاری که می‌توان انجام داد مراجعه به شرکت‌های فروش دستگاه لیزر شناخته شده و معتبر است. الولیزر با افتخار به عنوان یکی از مطمئن‌ترین شرکت‌های فروش انواع دستگاه‌های زیبایی و جوانسازی پوست شناخته می‌شود. بنابراین می‌توانید تجربه بهترین خرید دستگاه لیزر حذف مو زائد را با مراجعه به ما داشته باشید. جهت کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر همین حالا با شماره ۷۷۴۴۸۴۳۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *